torstai 23. huhtikuuta 2015

MA 6LK JA 4LK

TÄNÄÄN TOIMITAAN NÄIN:

NELJÄS LUOKKA

1) Kotitehtävät tarkistetaan

Ole tarkkana siinä, että luvut tulevat matoon oikeille paikoille, esimerkiksi 60 dl



l   dl   cl  ml
6   0    0   0

Viimeinen luku eli siis nolla desilitrojen paikalle.

Muista tehtävässä 2 yksikkömuunnokset.

2) Rastirata mittauksista. Arvioi ja mittaa tarkasti


Matkan pituus yläkäytävällä.

Narun pituus sydämessä.

Astian tilavuus luokassa.

Kiven tilavuus luokassa.

KUUDES LUOKKA

Harjoittelemme - kappale ja Valtakunnallisen kokeen tehtäviä.
iPadit jos tarvitaan.
toimintatunti maaanantaina.




tiistai 21. huhtikuuta 2015

MA 6LK KE 22.4.15

TÄMÄN PÄIVÄN TOIMINTA:


1) Kotitehtävien tarkistus.

Olepa tarkkana siitä milloin aikaa vähennetään ja milloin siihen lisätään tunteja. Itään päin mennessä tunteja tulee lisää.

Helsingin pituuspiiri on 25 astetta IP
Moskovan piuuspiiri on 37 astetta IP

37 -25 = 12
ja  12 X 4 min = 48 min  eli  melkein tunti !

Toisaalta 360 astetta : 24 = 15 astetta, eli yksi tunti vastaa 15 asteen etenemistä.


2) Kappale 34 s. 138 Teoria-asiana Nopeus

Tavoite: ymmärretään nopeuden käsite ja mittayksikkö,
ymmärretään myös miten nopeutta käytetään matkan ja ajan laskemiseen.

Auton mittari näyttää 90 km/h (90 kilometriä tunnissa).
Äänen nopeus on 340 m/s (340 metriä sekunnnissa)
pikajuoksija juoksee noin 10m/s  eli 10 metriä sekunnissa.


Keskinopeus =   matka : matkaan käytetty aika 

Esimerkiksi :  matkustat autolla 240 km kolmessa tunnissa,


keskinopeutesi on silloin            240km : 3 h  = 80 km/h eli 80 km tunnissa.





Lähde: Astel-fysiikka

3) Tee vihkomuistiinpanot.

4) Tee tehtävät sivulta 139.

maanantai 20. huhtikuuta 2015

MA 4LK TI 21.4.15

TÄMÄN TIISTAIN TUNNIN TEHTÄVÄT JA TAVOITTEET



Tavoitteena on kerrata vielä pituuden ja massan(painon) yksikköjen käyttöä.
Muista oikea muunnos oikeaan paikkaan ja oikea yksikkö.


    1,2 kg + 400g

=   1200g + 400g

=   1600g

= 1,6 kg                    



                                                                                                         v. 1,6 kg



PÄIVÄN TEHTÄVÄT:


TARKISTA kotitehtävät ja korjaa kunnolla, sanallsiet siististi vihkoon.

Jatka sanalliset tehtävät sivulta 107 siististi vihkoon.

TARKISTA!

Tee moniste 25b ja 26a



SCRATCH-OSIO

Tee opettajan antamasta monisteesta malliohjelmat, jolloin saat näppäryyttä blokkien käsittelyyn.


Tee KUU NOUSEE
Opettajalta saat ssuomenkielisen monisteen.

KUU NOUSEE

sunnuntai 19. huhtikuuta 2015

MA 4LK JA 6LK MA 20.4.15

JAAHA, NYT TULEE JÄNNÄÄ:

KUUDES LUOKKA TUTKII AIKAVYÖHYKKEITÄ.

1)Kotitehtävät


2) Edellisen kerran Challenger- ja muut keskenjääneet valmiiksi.


3) Alamme tutustua aikavyöhykkeisiin, kpl 33 s. 134 - 135

APUA TÄSTÄ



Tässä alustukseksi:

Phileas Fogg matkusti Jules Vernen romaanissa maailman ympäri 80 äivässä.
Hän luuli hävinneensä vedon, mutta ei hävinnytkään koska...


Phileas Fogg oli tosiaankin kulkenut maan ympäri 80 päivässä!

Phileas Fogg oli siis voittanut 20 tuhatta puntaa.

Mutta mitenkäs niin tarkka mies voi tuolla lailla erehtyä päivänlaskussa? Mistäs se tuli, että hän luuli saapuneensa Lontooseenlauvantaina joulukuun 21 p:nä, vaikka olikin saapunut sinne jo perjantaina joulukuun 20 p:nä, oltuaan siis matkalla ainoastaan 79päivää?

Kas tässä selitys ja varsin yksinkertainen.

Phileas Fogg oli ajassa voittanut todellakin yhden päivän, siitä syystä vain, että hän oli kulkenut maan ympäri itään päin. Kulkemalla länteen päin hän olisi päinvastoin menettänyt yhden päivän.  Kun nimittäin Phileas Fogg kulki itään, siis vasten päivää, niin lyheni häneltä päivä joka asteella 4 minuuttia. (Mitä kauemmaksi itään, sitä aikaisemmin siellä päivä nousee.) Koska nyt maapallolla luetaan yhteensä 360 astetta, niin lyhenee aika maan ympäri itään kulkeneelta 360 kertaa 4 minuuttia, joka juuri on 24 tuntia eli kokonainenvuorokausi. Toisin sanoen: Phileas Fogg, itään päin kulkiessaan, näki auringon nousevan 80 kertaa, sitävastoin kuin hänen ystävillensä samalla aikaa aurinko oli noussut ainoastaan 79 kertaa. Sepä oli syynä, että reform-clubilaiset odottivat häntä lauvantaipäivänä, jota Phileas Fogg oli luullut sunnuntaiksi."



TÄSTÄ ILOKSESI VERRATON ANIMAATIO



Kuvan lähde: http://www.denofgeek.com/tv/20507/classic-geek-cartoons-revisited-around-the-world-with-willy-fog






torstai 16. huhtikuuta 2015

MA 6lk ja 4lk PE 17.4.15

TÄNÄÄN TAAS PERJANTAI JA SEURAAVAA OHJELMAA:


6LK:

Tavoitteena on aikalaskujen hallinnan testaus, siistien vihkotehtävien tekeminen ja laskuissa esiintyneiden asioiden liittäminen oikeisiin tapahtumiin.

1) Kotitehtävät tarkastetaan  TAVOITE: huomaa ja korjaa omat virheet, tarvittaessa lisäharjoitusta.

2) Jatka sivun tehtävät lopuun. TAVOITE: allekkain laskut ja siisti vihkotyö

Tee tehtävä 4. sivulta 131 kunnolla vihkoon.

Etsi Internetistä milloin sukkula Discovery on lentänyt. Milloin oli viimeinen lento?

DISCOVERY


Alla olevasta linkistä voi vielä tutustua ensimmäisen kuulennon tapahtumiin.


Samoin kuuauton kehittämiseen ja toimintaan.




Avarusututkimuskeskus NASA:N kohteena ons euraavaksi MARS, joka okin jännä paikka :)
Toivottavasti tämä pieni animaatio toimii: vitsi, mikä Mars-kulkija.



Lähde: NASAn edu-sivusto:  http://www.nasa.gov/mission_pages/mer/index.html

3) Ala tutustua aikavyöhykkeisiin kpl 33. TAVOITE: uusi asia alustavasti tutuksi.



4LK

Mittayksiköiden osaaminen on tärkeää, opettele muunnokset kunnolla.
Tässä päivän ohjelmaa:

1) Päässälaskutesti  
TAVOITE: perusmuunnoksien hallitsemisen testi, lisäharkkaa tarvittaessa.


2) Kotitehtävien tarkistus ja opettajan antamat lisätehtävät kirjasta. 
TAVOITE: oppia arvioimaan omaa osaamista ja korjaamaan virheet

3) Mittaapa2 - moniste  
TAVOITE: oppia löytämään oike amittayksikkö oikeaan paikkaan.

4) Ota selville minkä pituinen on tuuma, jalka, jaardi ja maili. 
TAVOITE: metrijärjestelmä ei ole ainoa käytetty systeemi, outojen yksiköiden suuruusluokan hahmottaminen pikkuhiljaa.


5) Muistikorttipeli: etsi parit


5) Ohjelmointia
- Scratchilla kissa pomputtamaan palloa ja palikkatesti: mitä tää ohjelma tekee.

tiistai 14. huhtikuuta 2015

MA 6LK KE 15.4.15

JATKETAAN AIKALASKUJA

Ensin kuitenkin logiikkatehtävä:

TEHTÄVÄ 1

Taittele paperi niin, että  paperiin syntyy16 suorakulmiota?
Mikä on pienein määrä taitoksia joilla tuloksen saa?




TEHTÄVÄ 2

Tutki kirjan tehtäväruutu aikojen allekkainlaskusta. s.126.

Mieti parin kanssa kuinka lasku on laskettu, miten lainaukset tehdään.
Käytä VOCAROO-OHJELMAA ja nauhoita pieni selostus laskun suorittamisesta.

VOCAROOHON TÄSTÄ



Tein pienen malliselityksen:


Record music with Vocaroo >>

Lähetä linkki opelle, annettuun osoitteeseen :)

Laske parin kanssa allekkain vielä  

23 a 25d 12h -  2 a 12 d 2h.



TEHTÄVÄ 3
Tee kirjan tehtävät sivulta 126 - 127 ja moniste loppuun

OPEKODOAUSTA 2 KE 15.4.15

JOUP, OPET:)

KEVYTTÄ KOODAUSTA VOIT HARRASTAA TOSI MONELLA OHJELMALLA.
Ensin koodikoulun ja HOUR of CODEN materiaalia.
Tutustutaan myös koodauskoulun osioon nimeltä FROZEN.
Sitten kokeillaan vielä CARGO BOT -ohjelmaa, jos aikaa riittää.


Koodikouluun voi myös rekisteröityä opettajana ja liittää oppilaat omaksi luokaksi. Opettaja voi silloin seurata edistymistä ja hallinnoida omaa luokkaansa.

TÄSSÄ OMA HALLINNOINTISIVUNI

Materiaalia löytyy sokkeloista pelin tekemiseen. Kahdenkymmenen tunnin ohjelmointikurssilla oppilaat voivat edetä näin:
KOKO  20h-KURSSIMATERIAALI TÄSTÄ LINKISTÄ






Tehtävä1

Rekisteröi itsesi käyttäjäksi  TÄSTÄ




Kaikki koodikoulun tehtväät eivät vaadi tietokonetta.

ESIMERKKI ALGORITMIN OPETTAMISESTA ILMAN TIETOKONETTA 

Oppituntiiin löytyy myös TUNTISUUNNITELMA.





Tehtävä2

Kokeile paperintaittamistehtävää. Montako taitosta tarvittaan?



Tehtävä3

Kokeile parin kanssa tangramtehtävää (Katsotaan, miten aika antaa myöten)




Tehtävä4

Jatka ohjelmointia osiosta Taiteilija2 eli
ARTIST2

Vaaihtoehtoisesti voi tehdä myös tämän:
FROZEN



Tehtävä 5

Kokeile pelin tekemistä Flappy code osastolla:

FLAPPY CODE

Tehtävä 6

Jos aikaa jää, kokeile jotakin näistä koodausalustoista:

KEVYTTÄ KOODAUSTA

sunnuntai 12. huhtikuuta 2015

MA 4LK 6LK MA 13.4.15

IHANAA AURINKOA,
MUTTA TYÖVIIKKO ALKAA MAANANTAISTA :)

No, eihän tuo sureta, kun otamme selvää massan ja pituuden yksiköistä.


TÄSSÄ HVYÄ LINKKI YKSIKÖISTÄ

MITTAYKSIKÖT JA ETULIITTEET


Kun opettelet yksiköitä ja niiden muuntamista, toimi miettien, älä kopioiden :)

Yksiköiden suhdeluku on 10.
Mieti myös minkälainen matka tai esine vastaisi vaikkapa kilometriä tai desimetriä,
mikä esine voisi olla 100 gramman painoinen.

TÄSSÄ NELOSTEN TEHTÄVÄT:


KUUDES LUOKKA


HEI, MITEN VOIMME LAKEA AIKOJA ALEKKAIN?
NO,  samoin kuin ennenkin, mutta lainauksessa käytetään lukua 60, koska minuutti on 60 sekunttia.

torstai 9. huhtikuuta 2015

MA 6LK JA 4LK 10.4.15

KEVÄT ETENEE ... :)

KUUDES LUOKKA:

Ajan kulumisen laskeminen on tärkeää. Nykyisten digitaalikellojen aikaan voi olla hiukka vaikeaa hahmottaa kuinka paljon aikaa kuluu kellonajasta A kellonaikaan B mentäessä.

TARKISTA KOTITEHTÄVÄT.
Laske tekemättömat tehtävät opettajan neuvon mukaan ennen kuin etenet.
TESTI LOPPUUN.

KAPPALEESSA 30

- lue huolella esimerkit, tutki omaa kelloasi tai iPadin kelloa.
- aloita tehtät s.122. Tee ja tarkista
- tee tehtävä 2  ja tarkista.

TEHTÄVÄ 3 S.123 TEHDÄÄN GOOGLE DRIVEEN.
- kirjaudu opettjan antamilla tiedoilla
-tutustu Google Driven toimintoihin
- valitse  NEW  ja GOOGLE DOCS
- NYT VOIT KIRJOITTAA VASTAUKSESI JA ETSIÄ JUTTUUN MUUTAKIN TIETOA ENSIMMÄISESTÄ KUULENNOSTA. KERRO VAIKKA IHAN MUUTAMIA PERUSTIETOJA LENNOSTA:
-ketä oli mukanan
-milloin tapahtui
-modulien nimet
-liitä kuva, liitä video.

Voit tehdä vastaukset myös vihkoon, piirtää kuvan itse ja kertoa lennosta. sitten kuvaat vihkon sivun ja lataat sen Driveen.



NELJÄS LUOKKA:

JATKETAAN PITUUSMITOILLA KM, HEHTOMETRI JNE.

ENSIN PARI YHTEISTÄ ESIMERKKIÄ
-katso mitä tehtäviä on vielä tekemättä, tarkista.
-tutki opetusruutu
-jatka tehtäviin
-testimoniste loppuun.
- mittaustehtäviä jos aikaa jää


lauantai 4. huhtikuuta 2015

MA 4LK TI 7.4.15

ILOISTA PÄÄSIÄISTÄ KAIKILLE:)

PALTAAN TIISTAINA MATIKAN ASIOIHIN, JOLLOIN KERTAMME.


Näytti nelosluokalta syntyvän hienoja pelialustoja Pohjolasta, joten päätin tehdä tämmöisen Thinglinkin.




Käytin kuvana koulukartastokuvaa internetistä.

LAITETAANPA KUUTOSILLE LINKKI ROOMAN KUVIIN VÄLIPALAKSI

ROOMA 2013